torsdag den 31. marts 2011

Inklusions pædagogik kap 1-3

Kapitel 1-3 fra bogen inklusionens pædagogik, giver en forklaring på analyse og formidling af den pædagogiske tænkning og praksis i et inklusionsperspektiv. Vi vil bruge de centrale begreber, og vi kan bruge inklusionspædagogikken til at udvikle denne kompetence i vores feltarbejde. Vi vil bruge de centrale begreber både teoretisk og i praksis. Vi vil sætte mere fokus på inklusion og eksklusion, dette kan vi tage med ud i praktikken, ved at interviewe både bruger (hjemløse) og andre borgere om hvordan de ser på de hjemløse og hvordan man inkludere/ekskludere de hjemløse. Segregering og kongregering. Seregering betyder at udskille en fra normalgruppen, dette kan vi bruge i vores feltarbejde med hjemløse da de hjemløse er ”udenfor” normalen. Kongregering betyder man samler den udskilte med andre med samme problemtype. Dette kan vi bruge til de steder vi skal besøge, hvor hjemløse er samlet, og hvis vi får mulighed for at se hvor den hjemløse er alene og mulighed for at se hvor de er samlet og hvad de er samlet om. Integrations –perspektiv og inklusions-perspektiv. Dette kan vi bruge til at undersøge hvad gør de/vi for at integrere hjemløse i vores samfund og hvad bliver der ikke gjort. Hvad vi gør for at inkludere de hjemløse i samfundet. Vi kan bruge alt den viden omkring inklusion og eksklusion. Det kan vi bruge til at opstille nogle spørgsmål til interview og spørgeskemaer.

Skrevet af Katja

Ingen kommentarer:

Send en kommentar